Zapraszamy do naszej Stacji Kontroli Pojazdów
czynnej:
tel. 48 364 12 29
ul.Warszawska 17/21 (budynek Automobilklubu)
26-600 Radom
Do każdego przeglądu atrakcyjny bonus !!!
ZRÓB PRZEGLĄD NA STACJI KONTROLI POJAZDÓW AUTOMOBILKLUBU RADOMSKIEGO I PRZYSTĄP DO PROGRAMU LOJALNOŚCIOWEGO
CIESZ SIĘ MEGA BONUSAMI
PROMOCJA TRWA OD 19.07.2021
Przeprowadzamy badania techniczne pojazdów osobowych i dostawczych do 3,5t, także zasilanych gazem w zakresie:
badań okresowych, łącznie z wpisem do dowodu rejestracyjnego (DR) i wprowadzeniem informacji o dokonanym badaniu technicznym do systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEPIK),
badań dotyczących pojazdów, którym został zatrzymany dowód rejestracyjny (DR) za uczestnictwo w kolizji lub w których stwierdzono usterki techniczne (np. niesprawny układ ABS czy poduszki powietrzne.
W przypadku elektronicznego zatrzymania dowodu rejestracyjnego po wcześniejszym usunięciu przyczyn zatrzymania, poprzez synchronizację naszej bazy rejestrów z bazą CEPIK dowody te „zwracamy”.
AUTEL
Nowoczesny program do diagnostyki komputerowej silnika, układów ABS, ESP, poduszek powietrznych i pozostałych układów elektronicznych wszystkich marek pojazdów europejskich, azjatyckich i amerykańskich.
Jako podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo na drogach i ochronę środowiska sugerujemy okresowy odczyt możliwych błędów w funkcjonowaniu układów bezpieczeństwa, a także błędów silnika, aby w konsekwencji nie narazić się na utratę zdrowia, zwiększone koszty eksploatacji czy naprawy zaistniałe w wyniku zaniedbania oraz nieprzewidziane nagłe awarie.
Program AUTEL połączony jest z całą ścieżką diagnostyczną naszej stacji wraz z przyrządem do pomiaru grubości lakieru, doskonale sprawdza się w transakcjach kupna-sprzedaży auta. System ten jest pomocny w uzyskaniu niektórych danych historycznych badanego pojazdu.
CENA BADANIA KOMPUTEROWEGO – 50 ZŁ
Cennik usług diagnostycznych:
Motocykl
Przegląd motocykla – 62 zł
Samochód osob./cięż. do 3,5 t.
Przegląd samochodu osobowego / ciężarowego do 3,5 t – 98 zł
Sam. osob./cięż. z instalacją gazową do 3,5 t.
Okresowe badanie techniczne samochodu osobowego / ciężarowego do 3,5 t. z instalacją gazową – 161 zł
Pierwsze badanie tech. poj. zarejestrowanego po raz pierwszy za granicą, sam. osob./cięż. do 3,5 t.
Badanie techniczne samochodu osobowego / ciężarowego do 3,5 t po sprowadzeniu do kraju – 98 zł
Badanie po wypadku, kolizji drogowej.
Badanie pojazdu, który uczestniczył w wypadku lub kolizji drogowej – 94 zł
Badanie szczegółowe - określone usterki, układy pojadu
Określone usterki techniczne, warunki techniczne, osobno za każde określone warunki techniczne, badany układ lub zespół pojazdu – 20 zł
Cennik za warunki dodatkowe:
Taxi osobowe
Dopłata za okresowe badanie techniczne taksówki osobowej – 42 zł
Do nauki jazdy lub przeprowadzania egzaminu państwowego
Dopłata za okresowe badanie techniczne pojazdu przeznaczonego do nauki jazdy lub przeprowadzania egzaminów państwowych na prawo jazdy – 48 zł
Przystosowanie samochodu do ciągnięcia przyczep
Badanie techniczne mające na celu przystosowanie samochodu do ciągnięcia przyczep – 35 zł
Ustalenia numeru VIN
Usługa ustalenia numeru VIN pojazdu – 49 zł
Badanie komputerowe AUTEL
Usługa badania komputerowego AUTEL – 50 zł
Diagnosta radzi
Ważne informacje dotyczące stanu technicznego pojazdów
Wiosenne autoporządki
W zakładach wulkanizacyjnych i punktach wymiany opon pojawiają się pierwsi klienci. Jest to zwiastun, że dla nas i naszych aut zaczyna się wiosna, a to najwyższa pora, aby przygotować własne pojazdy do dalszej eksploatacji. Przygotować w taki sposób, aby podróże były dla nas przyjemne i bezpieczne.
Jak to zrobić i na co zwrócić uwagę podpowie Wam diagnosta Stacji Kontroli Pojazdów Automobilklubu Radomskiego Dariusz Napora.
Niekorzystne zimowe warunki atmosferyczne, takie jak: mróz, śnieg, deszcz, błoto oraz infrastruktura drogowa często z wyrwami i dołami – niewidocznymi, bo pokrytymi śniegiem, czy błotem, zasypana solą, sprawiają, że nasze „4 kółka” wymagają gruntownego przeglądu, kosmetyki, a czasem i naprawy.
Osobiście wolałbym zostawić to na koniec, ale jeżeli ktoś woli najpierw odwiedzić myjnię to nie zapomnijmy o wyczyszczeniu i udrożnieniu wszelkiego rodzaju kratek, wlotów powietrza i kanałów odpływowych.
Przez okres jesienno – zimowy nagromadziła się tam duża ilość igieł, liści i błota, a to skutecznie blokuje odpływ wody.
Myjąc nadwozie nie chwytamy od razu za gąbkę czy szczotkę. Najpierw dużą ilością wody pod ciśnieniem należy zmyć z karoserii resztki piasku i soli by nie porysować lakieru. Nie zapominajmy o zakamarkach i miejscach trudno dostępnych. Tam sól też robi swoją złą robotę. Mówiąc o miejscach trudno dostępnych mam również na myśli podwozie pojazdu i jego elementy. Zabieg ten może uwidocznić nam ubytki w konserwacji, które we własnym zakresie możemy uzupełnić. Sprzątając wnętrze pojazdu przy okazji sprawdzimy przydatność i gotowość naszego koła zapasowego, gaśnicy czy trójkąta ostrzegawczego.
Gdy nałożymy już warstwę wosku, czy innego środka konserwującego i wypolerujemy karoserię nasze auto staje się piękne i błyszczące, ale to nie koniec. Teraz czas na bezpieczeństwo i sprawdzenie sprawności niektórych elementów.
W tej kwestii sugeruję, aby skorzystać z usług, np. stacji diagnostycznej.
We własnym zakresie możemy sprawdzić, ewentualnie wymienić pióra wycieraczek, które pracując w zimowych niekorzystnych warunkach atmosferycznych utraciły swoją zdolność zbierania wody, ale już nie sprawdzimy i nie ocenimy stanu elementów zawieszenia, przeniesienia układu napędu, układu wydechowego, czy elastycznych przewodów hamulcowych, osłon gumowych, zaczepów.
Należy zdawać sobie sprawę z tego, że wszelkie osłony gumowe to nie dekoracja. Ich rolą jest utrzymanie czystości w miejscach szczególnie narażonych na działanie czynników atmosferycznych, co wpływa na prawidłowe działanie mechanizmów przeniesienia napędu i całego układu kierowniczego. Mróz i lód powoduje ich twardnienie i pękanie co przyczyni się do szybszego ich zużycia – a to nie są tanie rzeczy.
Ten sam problem dotyczy wieszaków układu wydechowego, plastikowych nadkoli i osłon pod silnikiem. Nie ma nic bardziej stresującego, jak ciągnięcie po drodze oberwanej osłony czy rury wydechowej.
Poza tym diagnosta mając do dyspozycji specjalistyczne urządzenia jest w stanie ocenić stan układu hamulcowego, tj. tarcz, klocków, przewodów hamulcowych – tak elastycznych, jak i metalowych oraz jego skuteczność działania.
Ktoś zapyta „Co z moim samochodem? On prawie całą zimę stał na parkingu.” Znikoma eksploatacja pojazdu nie jest receptą na jego bezawaryjność. Elementy nie są smarowane. Ich powierzchnie śniedzieją i korodują. W przypadku układu hamulcowego tłoczki oraz ślizgi cylinderków ciężko się poruszają, a w skrajnych przypadkach blokują się. Skutkiem tego jest to, że układ hamulcowy nie spełnia wymagań technicznych, a jazda takim samochodem staje się niebezpieczna. Jazda takim autem skutkuje również dużym zużyciem paliwa, szybszym zużywaniem się okładzin ciernych, a w skrajnych przypadkach nawet pożarem pojazdu.
Gdy w grę wchodzi wymiana przewodów hamulcowych przy okazji wymieńmy też płyn hamulcowy. Akurat ten zabieg nie zrujnuje naszego portfela.
Jeśli już auto mamy czyste i sprawne technicznie warto teraz zadbać o klimatyzację, która to zapewni nam dodatkowy komfort jazdy. W trosce o nasze zdrowie udajmy się do punktu specjalizującego się w obsłudze i naprawie układów klimatyzacji w celu sprawdzenia, dezynfekcji oraz wymiany filtru kabinowego.
Wracając do punktu pierwszego, czyli wymiany ogumienia z zimowego na letnie nie zapomnijmy o wyważeniu kół. Te natomiast, przed wyważeniem, należy dokładnie oczyścić, bo tylko odpowiednio przygotowane koła mogą być prawidłowo wyważone.
Niewyważone lub niedokładnie wyważone koła mają bardzo negatywny wpływ na elementy zawieszenia pojazdu, a w szczególności układu kierowniczego. A to są już bardzo drogie rzeczy.
Prawidłowe ciśnienie w kołach to już norma – warto go pilnować, tą starannością przedłużymy czas eksploatacji ogumienia, a jednocześnie zmniejszymy zużycie paliwa.
Po tym procesie warto też skontrolować i ewentualnie skorygować ustawienie świateł.
Chcę nadmienić, że duży zakres czynności, a już na pewno w kwestii bezpieczeństwa, można uzyskać przy dokonywaniu przeglądu rejestracyjnego.
Chętnie wykonamy go w Stacji Kontroli Pojazdów Automobilklubu Radomskiego.
W imieniu Zarządu, kolegów diagnostów i moim własnym zapraszamy wszystkich zainteresowanych.
Korzystanie z naszych usług to również przysłowiowa „cegiełka” potrzebna do utrzymania obiektu sportowego „ Kartodrom Radom” i prowadzenia działalności statutowej, polegającej, m.in. na organizowaniu zawodów i imprez z zakresu sportów motorowych i na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Z naszej strony, poza rzetelnie wykonaną usługą, formą podziękowania jest też tzw. kupon lojalnościowy, czyli praktycznie bezpłatny bilet na zwiedzanie i skorzystanie z większości atrakcji jakimi dysponuje nasz Klub.
Dariusz Napora
Przed wakacjami obiecujemy Wam „popełnić” artykuł z poradami dotyczącymi: jak właściwie przygotować pojazdu do wyjazdu wakacyjnego.
Do zobaczenia.
Samochodem na urlop
Nareszcie wakacje – więc pora na urlop. Pakujemy rodzinę do samochodu i … jazda! Ale … stop! Zanim to zrobimy koniecznie sprawdźmy czy ta rodzinna podróż będzie bezpieczna z punktu widzenia stanu technicznego naszego pojazdu.
Okresowe badania techniczne wykonywane są raz w roku. Jeśli więc w przypadku naszego pojazdu było to kilka miesięcy temu dobrze byłoby sprawdzić aktualny stan techniczny jego zespołów i podzespołów, a więc:
– układ hamulcowy – jego sprawność wynika między innymi ze stanu klocków hamulcowych, stanu przewodów metalowych i elastycznych, poziomu i parametrów płynu hamulcowego. Jeśli nie mamy możliwości obejrzenia podwozia pojazdu można kilkakrotnie mocno naciskając na pedał hamulca sprawdzić wytrzymałość przewodów hamulcowych;
– amortyzatory – ich sprawność ma ogromny wpływ na stabilność jazdy na nierównej nawierzchni oraz skuteczność hamowania. Nieprawdą jest, że należy je wymieniać co 80 tys. km, jak to słyszymy ostatnio w reklamach, ale sprawność należy sprawdzać, najlepiej na specjalnych urządzeniach, którymi dysponują stacje kontroli pojazdów;
– układ kierowniczy i ogumienie – nadmierne luzy w elementach układu kierowniczego powodują niebezpieczeństwo tzw. ,,pływania pojazdu”, zmianę parametrów geometrii kół, czego następstwem będzie przedwczesne zużywanie się opon, a w skrajnych przypadkach rozpięcie elementów układu. Sprawdzajmy stan ogumienia i dostosujmy ciśnienie powietrza do przewidywanego obciążenia pojazdu – zgodnie z zaleceniami producenta;
– wycieraczki i spryskiwacze szyb – sprawdzajmy skuteczność ich działania, co jest szczególnie ważne, gdy przyjdzie nam jechać w czasie częstych ostatnio opadów deszczu;
– oświetlenie – sprawdzajmy działanie jego elementów i ustawienie świateł mijania. Wystarczy podjechać do ściany garażu, czy budynku i włączyć światła mijania. Brak wyraźnej granicy światła i cienia może oznaczać niewłaściwe umieszczenie żarówki w gnieździe, co jest dość częstym przypadkiem. Takie światło nie oświetli nam właściwie drogi, a oślepi kierowców jadących z przeciwka;
Jesteśmy przekonani że dzisiejsza wiedza zmotoryzowanych jest na tyle duża że nikt nie wyjedzie w wakacyjną podróż z niesprawnym układem jezdnym, kierowniczym czy hamulcowym, ale jest kilka rzeczy, na które szczególnie chcemy uczulić.
Gdy wyjedziemy z naszego miejsca zamieszkania i znajdziemy się już na trasie szybkiego ruchu gdzie nasz samochód mknie bez zarzutu, czas i kilometry szybko uciekają, to i tak wcześniej czy później dojedziemy do zatłoczonych przedmieści wybranych przez nas kurortów. Tu zazwyczaj nie mając już odwrotu stoimy w kilkugodzinnych korkach, albo poruszamy się żołwim tempem.
W tych warunkach potrzebny jest nam sprawny układ chłodzenia silnika, tzn.:
– chłodnica z pełnym stanem płynu chłodzącego
– termostat
– wentylator chłodnicy
Bez spełnienia tych warunków może dojść do przegrzania silnika i uszkodzenia uszczelki pod głowicą. To oznacza koniec dalszej jazdy.
Następną kwestią jest stan:
– akumulatora
– rozrusznika
– alternatora
Tu bardzo uczulamy posiadaczy pojazdów z automatyczną skrzynią biegów. Tych samochodów w przypadku niewydolności akumulatora czy rozrusznika nie można uruchomić z znanego niektórym popychu lub zaciągu. Podpięta przyczepa lub obciążenie bagażem też nie ułatwi nam tego zadania.
Uwaga: Gdy w czasie jazdy zauważymy niepokojące symptomy w postaci sygnałów pochodzących od lampki ładowania akumulatora nie kontynuujmy dalej podróży. Samo się nie naprawi. Szukajmy najbliższego zakładu elektromechaniki pojazdowej w celu usunięcia usterki.
Aby zapobiec tym kłopotom sugerujemy:
– naładowanie i stabilne umocowanie akumulatora
– dokładne oczyszczenie klem
– zabezpieczenie klemy plusowej przed zwarciem do masy
– jeżeli nie jesteśmy pewni należy rozrusznik i alternator poddać diagnostyce pod kątem ich sprawności oraz grubości szczotek i stanu bieżni komutatora
Spełnienie tych zaleceń, zakładając, że pozostałe układy są dobre oraz dokładając do tego: kulturę jazdy, przestrzeganie przepisów drogowych i zdrowy rozsądek, sprawi, że prawdopodobnie wakacje będziemy wspominać długo i dobrze.
Wiele z w/w punktów możemy sprawdzić sami. Jeśli jednak potrzebujemy pomocy i fachowego wsparcia zapraszamy do Stacji Kontroli Pojazdów Automobilklubu Radomskiego – pomożemy.
Diagności Automobilklubu Radomskiego przypominają również o skompletowaniu i zabraniu w podróż niezbędnych dokumentów potrzebnych do prowadzenia pojazdu, tj.:
– polisy OC
– prawa jazdy
– dowodu rejestracyjnego z ważnym wpisem daty przeglądu (dotyczy wyjazdów zagranicznych)
Informujemy też, że dowody rejestracyjne pojazdów ciągnących przyczepę muszą posiadać adnotację „ HAK”.
Pakując bagaże do naszego samochodu pamiętajmy o takich akcesoriach jak:
– trójkąt ostrzegawczy
– sprawna gaśnica
– kamizelka odblaskowa,
(w/w są wyposażeniem obowiązkowym)
– sprawne koło zapasowe
– klucz do kół i podnośnik
– apteczkę pierwszej pomocy
Pamiętajcie, że w każdym kraju, również w obrębie UE mogą obowiązywać odmienne przepisy w kwestii wyposażenia auta – sprawdźcie to.
W/w rzeczy starajcie się tak rozlokować aby były łatwo dostępne, a jednocześnie zabezpieczone przed przemieszczaniem się.
Życzymy wszystkim udanych i bezpiecznych podróży.
Diagności Stacji Kontroli Pojazdów
Automobilklubu Radomskiego
Zbiornik LPG
Badania techniczne pojazdów zasilanych gazem
Nie każdy użytkownik pojazdu zasilanego gazem zdaje sobie sprawę z tego, że jego pojazd posiada urządzenie / zbiornik gazu LPG, które podlega dozorowi technicznemu. W takiej sytuacji każde badanie techniczne może być wykonane po przedstawieniu dokumentu potwierdzającego sprawność tego urządzenia. Taki zapis zawiera Prawo o ruchu drogowym – Dz.U. Nr 97 z dn. 23.06 2009r. poz.802 art.81 ust.12. To oznacza, że diagnosta nie może wykonać badania technicznego, jeżeli właściciel pojazdu takiego dokumentu nie posiada.
Częste błędy popełniane przez kupujących używane samochody, to nie przejęcie dokumentów instalacji gazowej od poprzedniego właściciela. I tu powstaje problem, z którego są jednak dwa wyjścia: Pierwsze to wystąpienie do Transportowego Dozoru Technicznego o wydanie duplikatu poświadczenia dla zbiornika LPG. Niezbędne informacje na ten temat można znaleźć na stronie internetowej Dozoru: www.tdt.pl Koszt uzyskania duplikatu wynosi 49,95 zł.
W przypadku zbiorników starszych, którym upływa termin ważności poświadczenia 10 lat od daty produkcji należy poddać go badaniu przez przedstawiciela dozoru technicznego i w ten sposób uzyskać poświadczenie na następne kilka lat, lub wymienić zbiornik na nowy. W Radomiu przedstawiciel dozoru technicznego mieści się przy ulicy Instalatorów 6, tel. 48/384 77 10.
Bogdan Sarnacki
Kierownik Centralnego Ośrodka Szkolenia Diagnostów
Diagnosta S.K.P. A.R.
Zimowe porady
Zima to zawsze trudny okres eksploatacji naszych pojazdów. Warto więc profilaktycznie zadbać o ich właściwy stan techniczny, abyśmy w okresie większych mrozów i opadów śniegu nie mieli z nimi kłopotów.
Zatem na co powinniśmy zwrócić szczególną uwagę?
Ogumienie
Chociaż nie ma jeszcze obowiązku używania opon zimowych, to dla własnego bezpieczeństwa powinniśmy je wymieniać na okres zimowy. Opony te wykonane z miękkiej gumy zachowują elastyczność przy niskich temperaturach, a lamelkowy bieżnik umożliwia szybkie odprowadzanie wody i ,,wgryzanie” się w śnieg. Warunek jest jeden: wysokość bieżnika nie może być niższa niż 5 – 6 mm.
Amortyzatory
Sprawne amortyzatory to w okresie zimy jeden z podstawowych warunków bezpiecznej jazdy. Nierówna nawierzchnia drogi spowodowana śnieżnymi ,,łatami” i koleinami na jaką często zimą trafiamy to niebezpieczeństwo wpadnięcia w poślizg, który czasami trudno opanować. Mając wątpliwości należy udać się do stacji kontroli pojazdów i sprawdzić skuteczność działania amortyzatorów na profesjonalnych urządzeniach.
Silnik
Aby silnik zapalał bez problemów musimy zwrócić uwagę na kilka istotnych elementów jego osprzętu, a mianowicie: stan świec zapłonowych i przewodów wysokiego napięcia, a w przypadku silników wysokoprężnych świec żarowych, stanu technicznego rozrusznika, akumulatora i alternatora. Jeśli wcześniej mieliśmy jakiekolwiek problemy z jego uruchamianiem to przy znacznym spadku temperatury problemy będą znacznie większe. Tankujmy zimą paliwo dobrej jakości, sprawdźmy filtr paliwa, aby nie było problemów z tworzeniem się korków lodowych w układzie paliwowym. Pamiętajmy o płynie chłodniczym, gdyż jego zamarznięcie spowoduje poważne uszkodzenie naszego silnika lub chłodnicy. Choć obecnie płyny chłodzące są wielosezonowe to warto przed zimą sprawdzić jego gęstość, a więc odporność na niskie temperatury.
Oświetlenie
Zima to okres w którym więcej jeździmy z włączonymi światłami mijania niż w innych okresach. Zadbajmy o to abyśmy lepiej widzieli drogę i nie oślepiali innych. Właściwe ustawienie świateł to też element bezpieczeństwa.
Wycieraczki szyb
Zużyte gumy wycieraczek nie zagwarantują nam właściwej widoczności w trudnych zimowych warunkach. Po kilku latach użytkowania należy je wymienić na nowe. Pamiętajmy również o zimowym płynie do spryskiwaczy. Im wyższa temperatura jego zamarzania, tym większą mamy pewność, że w czasie mrozów skuteczniej oczyścimy szyby, a płyn nie zamarznie i nie rozsadzi zbiornika w którym się znajduje.
Drzwi, zamki
W czasie mrozów często się zdarza, że przymarzają uszczelki drzwi. Siłowe próby dostania się do wnętrza samochodu mogą spowodować rozerwanie uszczelki i dodatkowy wydatek. Wystarczy jednak posmarować je gliceryną lub wazeliną techniczną aby tych problemów uniknąć. Zamki drzwi szczególnie, gdy mamy centralny zamek należy zabezpieczyć specjalnym preparatem do konserwacji zamków gdyż rzadko używany może nas zawieść kiedy awaryjnie będziemy chcieli go użyć, gdy np. rozładuje się akumulator lub bateria w pilocie.
Uwaga: testy zaznaczone kolorem można wykonać na naszej Stacji Kontroli Pojazdów. Zapraszamy!